MiastoStoleczne.pl

Sprzedaż hurtowa – najważniejsze aspekty

0

Handel jest jedną z najstarszych form prowadzenia biznesu. W większości przypadków jako klienci indywidualni mamy od czynienia z handlem detalicznym. Zanim jednak towary dotrą do sklepów stacjonarnych, zazwyczaj przechodzą przez etap sprzedaży hurtowej. Hurtownie są ważnym krokiem w procesie handlowym, pośrednicząc między producentem a sprzedawcami detalicznymi. Prowadzenie tego rodzaju przedsiębiorstwa może okazać się bardzo opłacalnym pomysłem na własną firmę.

Czym jest sprzedaż hurtowa?

Sprzedaż hurtowa różni się od detalicznej ilością towaru. Hurt obejmuje duże partie produktów. Skupowane, przechowywane i odsprzedawane są one zazwyczaj w zbiorczych opakowaniach. Ułatwia to ich magazynowanie i transport, ograniczając tym samym koszty prowadzenia hurtowni. Towary na tym etapie są poddawane małej obróbce. Zazwyczaj jest to tylko ich sortowanie i paczkowanie w celu przekazania do dalszego obrotu. Sprzedaż hurtowa może mieć dwie formy:

  • handel tranzytowy – kiedy produkty trafiają do obrotu detalicznego bezpośrednio od producenta,
  • handel składowy – kiedy produkty trafiają do składnicy hurtowej, skąd następnie sprzedawane są detalistom.

Hurtownie różnią się od sklepów niższymi kosztami prowadzenia działalności. Nie ma potrzeby utrzymania sklepu, zatrudnienia obsługi ani wydawania środków na promocję w celu dotarcia do konsumentów i zachęcenia ich do kupna. Pozwala to na sprzedaż po niższych cenach hurtowych.

Sposoby prowadzenia hurtowni

Hurtownie tradycyjnie prowadzone są w formie stacjonarnej. Są to najczęściej magazyny, w których składowane są towary w dużych zbiorczych opakowaniach. Występuje wówczas wspomniany wcześniej obrót składowy. Wraz z rozwojem technologii coraz popularniejszy staje się model hurtowni internetowej. Może ona być prowadzona nawet bez konieczności składowania towarów. Są one wystawiane za pośrednictwem specjalnie przygotowanej platformy internetowej i po złożeniu zamówienia tranzytowane bezpośrednio od producenta do sklepu detalicznego.

Jak założyć hurtownię?

Niezależnie od rodzaju funkcjonowania w celu prowadzenia hurtowni konieczne jest założenie działalności gospodarczej. Zależnie od rodzaju towarów, jakimi ma obracać hurtowania, może być konieczne uzyskanie dodatkowych uprawnień, np. koncesji w przypadku alkoholu, zezwoleń w przypadku branży farmaceutycznej czy spożywczej. Trzeba też zadbać o właściwe warunki do składowania towarów, np. zapewnić niską temperaturę dla żywności.

Gdzie założyć hurtownię stacjonarną?

Hurtownię stacjonarną można prowadzić we własnym lub wynajmowanym budynku. Zawsze jednak musi on spełniać odpowiednie warunki użytkowe. Szczególnie opłacalne jest lokalizowanie składów na terenach podmiejskich, gdzie ceny lokali są znacznie niższe niż w centrach miast. Wybierając budynek, warto zwrócić uwagę na drogi dojazdowe i parking, umożliwiający zatrzymywanie się dużych pojazdów, by zarówno dostawcy, jak i odbiorcy nie mieli problemów z dostępem.

Jak znaleźć dostawców?

Podstawą prowadzenia hurtowni jest znalezienie dostawców. Współpracę można podjąć z krajowymi producentami, ale coraz częściej zakładane są hurtownie sprowadzające towary z innych krajów, a nawet kontynentów. Popularnym kierunkiem są Chiny, gdzie można nabyć towary po niezwykle niskich cenach. Można importować je bezpośrednio u zagranicznych producentów lub skorzystać z pośrednictwa importera.

Jaką branżę wybrać?

Sprzedaż hurtowa występuje w wielu gałęziach handlu, np. w branżach odzieżowej, spożywczej, artykułów biurowych, ale też w przemyśle. Każda z nich ma swoją specyfikę, dlatego dobrze wybierać w tematyce, o której posiada się podstawową wiedzę, by łatwo nawiązać kontakty biznesowe z dostawcami i klientami. Niezależnie od wybranej branży warto przeprowadzić badanie rynku, by dowiedzieć się, na jakie produkty jest duży popyt. Dobrze jest celować w produkty, na które jest rosnące zapotrzebowanie wśród konsumentów i sklepów detalicznych, jednak nie ma wielu lokalnych źródeł, skąd mogą oni pozyskać pożądane towary. Wstrzelenie się w niszę na rynku daje znacznie większe szanse na sukces i rozwój biznesu.

 

You might also like